Pagina wordt geladen ...

De fiets van Lex

Aan de koffie bij een etaleerklant werd mij een stukje uit de Volkskrant onder mijn  neus geschoven. Het onderhoud van de koninklijke fiets van koning Willem Alexander kostte tussen 2004 en 2015 ruim 4,5 ton. Willem Alexander kreeg de racefiets voor zijn 18e verjaardag van het Nederlandse volk met de belofte dat de staat het onderhoud zou betalen. Net als met het koninklijke jacht ‘De Groene Draeck’ zijn de kosten volgens insiders uit de klauwen gelopen. Dit alles blijkt uit vertrouwelijke documenten die de Volkskrant boven water kreeg na een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Daarin staat precies wat er aan de koninklijke racefiets is gedaan en wat dat heeft gekost. Een team van tien managers houdt zich bezig met het onderhoud van de fiets.

present mark van der starren

Van de onderhoudskosten van de koninklijke racefiets kun je elk jaar vijftien splinternieuwe topracefietsen kopen

Die staat in een speciale loods op de vliegbasis Gilze-Rijen. Voor de fiets geldt hetzelfde onderhoudsregime als voor een F-16. Drie fulltime fietsers maken dagelijks
een proefrit om de fiets steeds rijklaar te hebben voor het geval de koning een ritje wil maken. Fietsenmakers noemen de kosten van het onderhoud ‘buitenproportioneel’. Volgens hen kost het onderhoud van een racefiets ongeveer 300 euro per jaar, inclusief nieuwe bandjes. Dus 45.000 euro per jaar voor de koninklijke racefiets is flink aan de prijs, aldus een fietsenmaker. Van dat bedrag kun je elk jaar ook vijftien splinternieuwe topracefietsen kopen. De koninklijke racefiets wordt na elke proefrit van nieuwe banden voorzien, om de kans op lekrijden door de koning tot een minimum te beperken. Tandwielen en ketting worden wekelijks vernieuwd en de fiets wordt twee keer per jaar opnieuw in de lak gezet. Er zijn drie dagelijkse poetsbeurten. In 2015 bedroeg de post ‘nieuwe fietsbel’ 1.875,60 (excl. BTW), ‘aanbrengen nieuw stuurlint’ kostte 2.187,54 euro en voor ‘inspectie ventielen’ werd 4.327,97 euro in rekening gebracht.

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst gaat het om een bijzonder karretje dat met alle egards moet worden behandeld, vanwege het ‘representatieve karakter’. Premier Rutte noemde in een reactie de onderhoudskosten van de koninklijke racefiets “een beetje veel”. Nee, bovenstaande is geen grapje maar een echt goed uitgezocht redactioneel stuk. Dat liet de Volkskrant me weten in een mail. Zijn ze dan helemaal gek geworden daar in Den Haag? Iedereen in onze branche werkt zich een slag in de rondte en in Den Haag vinden ze dit schijnbaar heel normaal. Het stuk eindigt met een opmerking van onze landsbestuurder, de heer Rutte: Hij wil de koning niet op laten draaien voor de onkosten. Het was een cadeautje, dat zou niet chic zijn. Bij deze wil ik mijn vriendenkring laten weten dat er nog wat rekeningen komen van het onderhoud dat ik heb gehad aan barbecue die ik van hun heb
gekregen voor mijn verjaardag. Ik verlies het geloof in ons koningshuis. Ik denk dat velen van jullie graag deze fiets in onderhoud hadden gehad. Dat waren de afgelopen komkommerjaren nog wat dragelijker geweest.

Volg ons ook op facebook, twitter, instagram en youtube

facebook twitter youtube instagram

Present Eyecatchers | sitemap | contact | privacy
web applicaties dotsolutions