Pagina wordt geladen ...

Keuzes

Allereerst wens ik te beginnen met iedereen een heel goed, voortvarend, succesvol nieuwjaar te wensen. Ik hoop dat komend jaar ons een bloeiende economie gaat brengen, waarin mensen weer durven te gaan besteden. Voor ons bedrijf waren de laatste anderhalf week van het jaar erg rustig. Meestal geeft dat de mogelijkheid tot opruimen of plannen maken, maar ik had het zelf nog ontzettend druk. Ik trok door heel Nederland heen om, met mijn collega, alle Giant-stores te bezoeken. Vooral om eens te inventariseren wat de wensen zijn van de ondernemers op het gebied van etalage- en winkelinrichting. Een onderdeel van de stores, waar Giant veel waarde aan hecht. Ik mag graag een Giant store bezoeken. Hun moderne aanpak en de frisse uitstraling van de stores spreken me aan. Ook de ondernemers waren content met het concept. De ondernemers zijn ook veelal commerciële mensen, die weten welke richting ze op gaan.

present mark van der starren

'Mijn gevoel zegt dat er fabrikanten zijn die de tweewielerbranche willen sturen richting de aan strenge regels gebonden autobranche'

Bij één van de stores kwam ik in gesprek met één van de eigenaren, een man die uit de autobranche kwam en jarenlang dealer was geweest van een groot automerk. Hij vond de fietsenbranche een verademing vergeleken met de autobranche. Vooral de vrijheid in keuzes die hij krijgt bij Giant, vond hij heerlijk. Ik deel met hem mijn gevoel betreffende de tweewielerbranche. Mijn gevoel zegt namelijk dat er fabrikanten zijn die de tweewielerbranche willen sturen richting de aan strenge regels gebonden autobranche. Veel fabrikanten proberen al te bepalen wat er op je winkelvloer gebeurt. Zij bepalen de marges die de ondernemer krijgt. Dit is onder andere afhankelijk van het profileren van je merk op de winkelvloer. Met hun kerncollecties bepalen zij al voor een groot gedeelte welke collectie op je winkelvloer staat. Ze stouwen je vol met displays, shopin-shops en andere marketingmaterialen die je wel moet plaatsen op je winkelvloer. Ook zijn er zelfs winkels waar ze een dusdanig grote macht hebben, omdat de winkelier niet zonder het merk kan.

Ben je dan nog baas in je eigen winkel? Ook de betreffende ondernemer waarmee ik zat te praten beaamde dat gevoel. Hij zag de branche wel langzaam die kant op gaan, maar gaf ook aan dat hij ook een specifieke keuze had gemaakt voor een merk. Hij conformeerde zich aan Giant, waarbij hij tegelijk aangaf dat de vrijheid en inspraak die hij bij Giant heeft, niet te vergelijken is met die van het automerk waarmee hij werkte. Het zal denk ik ook een kwestie van tijd zijn, dat de gevestigde fabrikanten in de fietsenbranche zullen volgen met eigen winkels. Als je dan zelf de keuze maakt hiervoor te gaan, dan is dat prima, maar probeer niet de baas te zijn in de zaak van je afnemer. Goed, verwachtingsvol kijken we dus weer uit naar het komende jaar. Een jaar met hopelijk vele kansen en genoeg inspiratie voor mijn columns. Een jaar waar wij met ons bedrijf zullen proberen nog actiever de markt te gaan bestieren en helpen het niveau van de fietsenwinkels hier in Nederland naar een hoger level te tillen!

Volg ons ook op facebook, twitter, instagram en youtube

facebook twitter youtube instagram

Present Eyecatchers | sitemap | contact | privacy
website bouw dotsolutions