Pagina wordt geladen ...

Onderscheiden

Vorige week vrijdag was ik bij een etaleerklus in het mooie Ursem, een idyllisch dorp in de kop van Noord Holland. Een klein plaatsje met een eveneens zo kleine fietsenzaak. Maar wie niet groot is moet slim zijn, leek het motto van de ondernemer. Hij en zijn collega zijn de gezichten van de zaak en weten precies wat er speelt in het Noord Hollandse dorpje. Een zaak zoals deze, zie je natuurlijk veel meer in den lande, een soort van dorpswinkel. Het zijn zaken die het over het algemeen nog van de verbondenheid met de dorpelingen moeten hebben. Voor de ondernemer uit Ursem gold dat niet. Hij was net als zijn collega nog een jonge gast die vooruit wilde.

present mark van der starren

Volgens mij is onderscheidend zijn, op dit moment de sleutel tot succes.

Hij begreep dat hij zich daarom zou moeten onderscheiden. Maar hoe moest hij dat doen, in een kleine winkel in een nog kleiner dorp? Hij besloot om zich te specialiseren. Hij koos ervoor om niet de op elke straathoek verkrijgbare E-bikes van Sparta, Batavus of Cortina te gaan verkopen, maar besloot heel bewust om de complete Flyer collectie, de Dutch ID fietsen en het wat hogere Gazelle segment in zijn winkel op te nemen. De winkel was totaal gericht op het hogere segment e-bikes, zonder dat er ook nog maar één gewone fiets in de winkel stond! De prijs van een flyer is gemiddeld ongeveer € 3300,00. Daar moet je heel wat Mambo’s, Eclipsen of Snake-fietsen voor verkopen. De Ursemse ondernemer houdt zich op die manier prima staande tussen alle in de omgeving stuntende dealers met hoge kortingen. Hij heeft een grote regionale functie met zijn merken en de consument grijpt dankzij zijn enorme voorraad nooit mis. Persoonlijke vond ik hem dan ook een topondernemer. Het getuigd van veel lef om zo’n keuze te durven maken.

Op de terugreis naar thuishonk Drenthe, maakte ik nog een korte pitstop bij een andere klant in Schagen. Een schitterende winkel, waar alles klopt en goed op elkaar afgestemd is. Ook deze ondernemer durft zicht te onderscheiden. Wat hem zo typerend maakt, is dat hij altijd zorgt voor activiteiten rond zijn winkel en continu bezig is om weer een volgende stap te bedenken. In elke regionale krant kom je hem tegen en ook op internet is hij volop actief. Daarnaast heeft een groot assortiment aan fietsen. Wederom een mooi voorbeeld van naar mijn mening, goed ondernemerschap. Volgens mij is onderscheidend zijn, op dit moment de sleutel tot succes. Het is leuk om te zien dat naast deze twee voorbeelden, ook vele andere ondernemers proberen uit de grijze massa te stappen. Dat zijn positieve ontwikkelingen. Er zijn vele manieren om je te onderscheiden van internetverkoop en van de winkeliers die hoge kortingen geven. Winkeliers die dát kunnen zijn ondernemers die hun naam eer aan doen.’

Volg ons ook op facebook, twitter, instagram en youtube

facebook twitter youtube instagram

Present Eyecatchers | sitemap | contact | privacy
website beheer dotsolutions