Pagina wordt geladen ...

Zonde van het geld

U kent ze wel, de reclamepakketten die je te pas en te onpas door de fabrikanten krijgt aangeleverd. Lama’s, helemaal vol met tekst of kartonnen kubussen met foto’s, allemaal erg mooi en ook erg duur. Ik begrijp er soms helemaal niets van! Waarom en waarvoor? Wat is je doel van de kubussen en waarom staat die hele lama vol tekst en foto’s, met informatie waar niemand naar kijkt. Elke winkelier zet ze toch wel neer, want de hoogte van de marge wordt mede bepaald door de aanwezigheid van deze materialen op de winkelvloer. Ik vraag me alleen af waarom de fabrikanten niet iets beter nadenken over de materialen. Komen de marketingmensen van al die fabrikanten nooit op de winkelvloer? Krijgen ze soms geen informatie van de vertegenwoordigers?

present mark van der starren

Veel promotiemateriaal valt weg tussen de fietsen op de winkelvloer

Elke winkel staat vol met fietsen die een hoogte hebben van minimaal 1 meter. Je kunt daar wel wat kubussen bij zetten, maar die vallen helemaal weg in de ruimte. Ook de lama’s worden bij 80 procent áchter de fietsen gezet, waardoor de helft van de tekst of informatie op de lama wegvalt. De lama voor de fiets zetten, is ook niet echt een optie. Het ding staat dan voor het product en staat dus gewoon in de weg. Wat is dan wel juiste communicatie op de winkelvloer? Ik heb daar, net als mijn collega etaleurs, wel mijn ideeën over. Ik spreek daarnaast ook vele ondernemers die er een prima mening over hebben. Toch denken de fabrikanten het beter te weten. Ik ben namelijk nog nooit gebeld en ik denk mijn collega’s ook niet. Jammer en een gemiste kans! Promotiemateriaal, mits op de juiste manier gebruikt, voegt namelijk wel degelijk wat toe op de winkelvloer. Uitzondering op de regel is wat mij betreft Accell’s Sparta, als die iets aanbieden is het ook iets tastbaars goed! Mooie kwalitatieve materialen. Dit maakt een mooi ezelsbruggetje naar mijn vorige column, de aanpak van ‘Fietsenwinkel. nl’ door Accell. Het is vrij stil rond de berichtgeving hierover. Het zal toch wel gaan lukken? In ieder geval las ik op Fietsmarkt.nl dat de Accell Group een goed derde kwartaal had gehad.

Dat is positief nieuws en je kunt dus gerust zeggen, dat de berichtgeving zijn vruchten heeft afgeworpen. Ondertussen staan de winkels al weer vol met nieuwe collectie-fietsen en eerlijkheid gebied te zeggen, dat de collecties er prima uitzien. Persoonlijk vind ik Batavus erg verfrissend net als Giant. Frisse kleuren en mooie modellen. Koga heeft net als Multicycle een lijn neergezet die past bij het merk, strak en stijlvol. Gazelle wist me niet echt raken met hun nieuwe collectie, waarbij vooral de uitstraling van het frame van de Orange wel erg eentonig en saai begint te worden. Daar borduren ze al jaren op voort en die mag wel eens een upgrade krijgen. Ook de anderen modellen wisten me niet echt te raken, op de Citizen en enkele Chamonix modellen na. In ieder geval, nu even de komende slappe Fietsmaanden door en dan hopelijk in februari een beginnend voorjaar, zodat iedereen kan gaan knallen met de al die fietsen die klaar staan voor hun nieuwe baasjes. Ik wens in ieder geval iedereen ontzettend goede feestdagen en tot 2016!

Volg ons ook op facebook, twitter, instagram en youtube

facebook twitter youtube instagram

Present Eyecatchers | sitemap | contact | privacy
zoekmachine optimalisatie dotsolutions